Begroting 2025 (eerste behandeling)
Het is er weer de tijd van het jaar voor. Uiterlijk 15 november moet de begroting voor het volgende jaar bij de provincie liggen. De provincie moet het ding per slot van rekening wel goedkeuren. De gemeenteraad van Assen praat daarom deze week over de begroting voor 2025. We doen dat in twee vergaderingen. Op maandag 11 november houden alle fracties hun "algemene beschouwingen". Ze vertellen wat ze van de begroting en het voorgestelde beleid vinden, en zeggen wat er anders zou moeten. Na een pauze komt het college met een reactie op alles wat is gezegd, voorgesteld en gevraagd.
Dan wordt de vergadering geschorst, en op donderdagmiddag 14 november komt het tweede deel van de vergadering. Alle partijen reageren op wat het college heeft gezegd, op wat de andere partijen hebben gezegd, en komen eventueel met amendementen (voorstellen om de begroting op een bepaald punt aan te passen) of moties (daarbij kan het gaan om dingen die in de begroting staan, of juist niet, maar waarvoor de begroting nog niet hoeft te worden aangepast. Daarna kan iedereen nog reageren op voorstellen die zijn gedaan, en eventueel een stemverklaring afleggen. Vervolgens wordt gestemd over alle amendementen en moties, en tot slot wordt gestemd over de gehele begroting (al dan niet geamendeerd - oftwel door middel van een amendement gewijzigd).
Onze fractievoorzitter, Henk Santing, zei maandagavond 11 november 2024 het volgende over de begroting voor 2025:
Voorzitter, in deze doorkijk op de begroting 2025, wil Stadspartij PLOP zowel financieel als op inhoud een paar zaken aan de orde stellen.
Om te beginnen, gemeenten hebben al jaren last van een achterblijvende prijs- en looncompensatie door het Rijk. Dat tast de waardevastheid van onze inspanningen en begroting aan. Gevolg, bezuinigen op vooral de lokale doelen.
Maar het kan ook anders. Stadspartij PLOP gaat de stelling aan dat onvoldoende Haags geld ten koste moet gaan van vooral Haagse wensen. Het wordt tijd om ook zo te gaan handelen. Wij zouden daarom graag zien dat het college ruimte zoekt voor zo’n 1,6 miljoen euro.
Voorzitter, de jaarlijkse uitbreiding van de woningvoorraad wordt langzaam wat groter. Dat is mooi. Wel vragen wij ons af of we daarmee ook voldoende die gewenste doorstroming te weeg brengen. Hoe ziet het college dit?
Doorstroming wordt ook verwacht van de nieuwe bewoners van de Flexwoningen. Maar dan moeten die woningen wel eerst zijn opgeleverd. Wij horen dat de aansluiting op de nutsvoorzieningen vertraagd zijn. Hoeveel vertraagd daardoor de oplevering?
Voorzitter, vorig jaar gaf wethouder Staal nog aan ideeën te hebben over het voormalige V&D pand en het Forum-Noord. Het huidige Forum-Noord ziet er niet fraai uit. Ook blokkeert het de doorloop richting de Oude Straat. Ontwikkeling is daarom cruciaal, zelfs alleen sloop zou al enorm helpen.
Maar helaas zijn er geen zichtbare ontwikkelingen. Waarom eigenlijk niet?
Wat werk betreft is het goed te zien dat het college de ontwikkeling van de gebieden Assen Zuid-Oost, de TRZ en de Kazerne oppakt. Die tunnelijsbaan kan er wat Stadspartij PLOP betreft, komen. Afgelopen zaterdag nog werd duidelijk dat de Gemeente Assen wel financiële ruimte ziet, zo’n 1 miljoen extra zo lijkt het. Maar dan moet er wel een plan komen, samen met de Provincie. Anders verandert er weer niets in die TRZ en blijft het een asieluitvalbasis met ook nog wat huppelende konijnen?
Bij dat kazernegebied lijkt die veiligheidscampus al weer van de baan te zijn. Het VEVA verwacht zich daar niet meer te gaan vestigen. We horen graag wat hier speelt?
De ontwikkeling van Zuid-Oost heeft een verwachtingsvolle potentie. We gaan het ontdekken. Ook het AZC zit daar natuurlijk. Het aantal plekken van nu is ook hetgeen deel uitmaakt van het Drentse aanbod voor 2025 en 2026 binnen de spreidingswet. Minister Faber rekent zich ook rijk in deze aantallen als ze die wet heeft ingetrokken. Wellicht een idee om haar mee te geven dat zonder die wet het aanbod er wel eens totaal anders uit kan zien.
Voorzitter, voor de ontwikkeling van deze 3 gebieden wil het college een reserve instellen van 2,1 miljoen, te gebruiken de komende 4 jaar. Iets soortgelijks gebeurt voor de Asser Ambitie Agenda voor 1,8 miljoen. Een onderbouwing van wat er gaat gebeuren en wat er gerealiseerd wordt, ontbreekt.
Voorzitter. Wij begrijpen deze vorm van begroten absoluut niet. Het klinkt als het instellen van een grabbelton voor het college. Een grabbelton van zo’n 4 miljoen euro.
Bij de verduurzamingsopgave lopen we steeds vaker op tegen het gedrag van de landelijke overheid en de ontwikkelingen in de sector. Dat betekent opletten voor iedereen. Zo lezen wij dat het college die zonnepanelen op bedrijfsdaken nog steeds stimuleert. Waarom is dat? Want zo’n investering is tegenwoordig eerder een last dan een lust.
Voorzitter, uiteraard bevat deze begroting de nodige uitspraken op het gebied van mobiliteit. Vooral ook passend binnen die door het college teruggenomen visie mobiliteit. Voorzitter het lijkt logisch dat al deze begrotingsteksten geen waarheid gaan worden als de begroting is aangenomen. Maar hoe gaan we dat in deze besluitvorming regelen? Graag duidelijkheid.
Met die ontspannen stedelijkheid, is Assen ook een stadse gemeente met een klein buitengebied. Juist ook dat buitengebied zou zich gezien moeten voelen in de jaarlijkse plannen. Wij zien daar weinig van terug. Dat kan en moet stukken beter dan dat nu gebeurt.
Voorzitter, cultuur krijgt steeds meer plek in de stad. Over één plek is echter nog onzekerheid, en dat is de plek van die ontluikende kelk van het Trechterbeker Volk. Hoe staat het hier mee college?
We hebben geconstateerd dat de inkomsten aan toeristenbelasting achter blijft. Het college geeft als verklaring de achterblijvende inkomsten aan die vermaledijde TT-taks. Minder campinggasten dus. Heeft het college een verklaring voor deze daling en wat gaat ze doen aan het herstel?
Tot slot voorzitter.
We bouwen aan een mooier en toegankelijker Assen. Zoals ook de ombouw tot Huis van de Stad daarin past. Tegelijk gaan we een flinke slag maken in de digitalisering van onze dienstverlening. En, zo wordt gezegd “persoonlijk contact is nog steeds mogelijk”.
Deze stelling zo positioneren, baart ons zorgen voorzitter. De niet-digitale Assenaar wordt hier zo al neergezet als de uitzondering. Zo’n houding leidt niet tot inclusiviteit, eerder tot uitsluiting. Wij spreken uit ervaring voorzitter, zoals bij de digitalisering van deze begroting en het ontbreken van een papieren versie.
Tot zover … met natuurlijk ook nog onze welgemeende dank aan de organisatie voor hun inzet om tot deze begroting te komen.