Mobiliteitsvisie

In de vorige bestuursperiode las je soms al uitspraken over de auto in Assen die de wenkbrauwen deden fronsen. Die kwamen dan in visies terecht waarmee je eigenlijk al wist dat die auto wel eens in de verdrukking zou kunnen komen. Dat dit al zou gebeuren in deze periode, waarin Stadspartij PLOP bestuursverantwoordelijkheid heeft, dat hadden we niet gedacht.

Het fietsproject Beilerstraat laat al zien wat er kan gebeuren als die fiets op 1 staat en de auto in de verdomhoek gedrukt wordt. Er is geen enkele gedragen politieke reden voor de halverwege afsluiting van de Beilerstraat voor de auto.
Daarmee is het college de realiteit voorbij geschoten, zoals in deze mobiliteitsvisie. De auto lijkt daar een paria te zijn geworden. Met daarbij ideeën over de stads straatinrichting als in Amsterdam.
Maar Assen is geen Amsterdam. Assen houdt haar gemoedelijke stedelijkheid echt wel zonder dat de auto verbannen wordt uit wijk en centrum. Daarmee mag er wel wat meer balans komen in deze mobiliteitsvisie. Niet zozeer de fiets op 1, maar zoals wij bij PLOP al jaren zeggen: ”de Stad op 1”.

Voor de wethouder het moment om serieus te overwegen het raadsvoorstel terug te willen nemen. Dat gevoel werd breed gedeeld in de raad. Tijd voor een Asser visie in plaats van een vertaling van de plannen van de Fietsersbond.

Fractievoorzitter Henk Santing over de bespreking in de gemeenteraad op 3 oktober 2024

 

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16881116/wethouder-moet-gas-terugnemen-geen-autootje-pesten-in-assen

Ook een  voor Assen?