Kadernotitie Cultuur en concept Cultuuragenda
De complimenten van onze fractie voor het werk dat voor ons ligt. Een rijkelijk geschakeerd cultuurpalet van Assen in beeld gebracht. De aanpak en het vervolg prima geschetst. Het resultaat van een interactief proces waarbij meer dan ooit de verantwoordelijkheid komt te liggen bij de partners in het culturele werkveld. Gemeente in de rol als verbinder, aanjager en facilitator. Een prima zaak.
We zijn blij met Podium Zuidhaege dat prima in de steigers staat en doorgroeit naar het Huis voor Kunst en Cultuur. Er wordt kwaliteit aan het publiek geboden, betaalbare kwaliteit wel te verstaan. Door de laagdrempeligheid zijn de vaste gebruikers gegroeid naar een aantal van 135. Podium Zuidhaege wil ook een culturele hangplek en een broedplaats zijn voor jongeren. Er zijn verschillende programma’s, o.a lopen er momenteel stagiaires van het Drenthe College rond die opdrachten hebben gekregen om programma’s voor jongeren op te zetten.
We zien een grote uitdaging in voor onze stad om jongerencultuur meer smoel te geven. Op andere beleidsterreinen worden scholen/jongeren door de gemeente ingeschakeld. Op het vlak van kunst en cultuur zou dit ook mogelijk moeten zijn. Is het niet een idee om o.a. met de Jongerenraad om de tafel te zitten? Het is zeker de moeite waard om in dit kader met ons nieuwe fenomeen de Nachtburgemeester van Assen een gesprek aan te gaan.
Naast de intrinsieke waarde draagt cultuur bij aan de bruisende stad. Inmiddels zijn er in Assen horecabedrijven met cultuurprogramma’s, een warenhuis met kunst en cultuur op de bovenste etalage en een bedrijf aan de Rolderstraat waar de traditionele retail gecombineerd wordt met (multi-) culturele en culinaire activiteiten. We gaan er vanuit dat veranderende retailconcepten een verdere boost geven aan de levendigheid van de stad.
De bloembakken zijn uit het straatbeeld verdwenen, meer cultuur in de openbare ruimte wat Plop betreft.
(Dit is) Assen als merknaam moeten we wat Plop betreft goed gaan vermarkten. Grote publiektrekkers zoals Drents Museum en DNK kunnen een rol van betekenis spelen in deze marketingstrategie.
Noes Solisa tijdens de raadsvergadering van 30 maart 2017