Visie Mobiliteit
In de opiniërende vergadering van 30 juni hebben wij al aangegeven te kunnen instemmen met het voorgestelde proces, de benoemde opgaven en de “rode draad” in de in wording zijnde visie. Dat standpunt is niet gewijzigd.
Een aantal kanttekeningen hebben we toen gemaakt, die in dit discussiestuk niet geheel zijn weggenomen. Eigenlijk maar goed ook, anders blijft er niets te discussiëren over……
De afwachtende houding ten aanzien van de verwachte effecten van de afronding van de Florijnasprojecten houden we toch nog even aan. De effecten worden vrij stellig positief neergezet, en we hopen van ganser harte dat dit wordt waargemaakt. Maar: eerst zien…..
Verder blijft onze verontrusting ten aanzien van de kosten van het beheer en onderhoud van de infrastructuur en bijbehorende kunstwerken. Is er al enig zich op wat er op ons af komt? En we zijn benieuwd naar de nieuwe technieken die hiervoor ingezet gaan worden.
Uiteraard is dit een visie op hoofdlijnen en komen de meer gedetailleerde uitwerkingsprogramma’s nog naar ons toe. We zijn benieuwd!! In die uitwerking mag overigens wat ons betreft de aandacht voor tweewielers, al dan niet met hulpmotor, versterkt aanwezig zijn. De fietsverbinding tussen Stadsbroek/De Bonte Wever en Graswijk/Schepersmaat is een goede ontwikkeling en kan op onze instemming rekenen.
We waren opgelucht te constateren, dat het kennelijk mogelijk is om een geactualiseerd innovatief mobiliteitsbeleid te verkrijgen zonder sensoren. We zijn tenminste in de hele visie het woord niet tegengekomen. Alle gekheid op een stokje: gebruikmaken van nieuwe, slimme technieken om de bestaande voorzieningen beter en anders te benutten, kan natuurlijk alleen maar worden toegejuicht. Niet alleen kun je elke cent maar een keer uitgeven, ook de beschikbare ruimte kan maar een keer worden benut.
De uitkomsten van het Citypanel ten aanzien van de City Line lijken ons niet erg positief. We horen graag waarom we dit verkeerd zien.
Janna Booij tijdens de raadsvergadering van 2 februari 2017