De raadsvergaderingen van 25 september en 2 en 9 oktober 2014
In de raadsvergaderingen van 25 september en 2 en 9 oktober 2014 zijn door de fractieleden van Stadspartij PLOP over diverse agendapunten de standpunten van de fractie verwoord. Een tweetal van deze onderwerpen (de bezuinigingen 2015 en de evaluatie van het TT-festival) vindt u elders in de nieuwsrubriek. Daarnaast is gesproken over:
De kadernota en de verordening inzake de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning
1 januari 2015 nadert met rasse schreden en er zal nog veel werk verzet moeten worden, niet alleen voor, maar zeker ook na 1 januari 2015. Tijdens de Decentralisaties Dag in Zwolle werd o.a. gesproken over een ombudsfunctie: onafhankelijk en boven de partijen!
We hebben straks veelal te maken met kwetsbare mensen, waar hopelijk het meeste goed gaat, maar waar zeker ook dingen fout zullen gaan. Voor deze mensen moet er een mogelijkheid zijn hun klacht neer te leggen bij iemand waarvan zij zeker weten dat hij/zij niet bij de tegenpartij hoort. Nu kunnen mensen met vragen over informatie en dienstverlening terecht bij “Inwonersplein”, ook voor de WMO. Men kan via de website of aan het loket een klacht indienen. Voor de afhandeling van deze klacht staan max 4 weken. Is de klant niet tevreden dan kan hij zich wenden tot de Ombudsvrouw Tynaarlo. Onze vraag: “Blijft deze procedure na 1 januari 2015 ook van kracht en is het mogelijk om het hele traject korter te maken?"
Op 30 september jl heeft de raad, bij monde van dhr. J.Brouwer, tijdens het technisch vragenuur, een duidelijk antwoord gekregen op een 20-tal vragen betreffende de verordening WMO, waarvoor onze dank! De verordening WMO lezend, stemt het de fractie van Stadspartij PLOP tevreden te mogen constateren dat de adviezen van de Clientenraden hierin zijn meegenomen!
Toch zetten wij nog een vraagteken bij Artikel 14 in de verordening betreffende de klachtregeling. Hierin wordt wel gesproken over een regeling voor de afhandeling van klachten van clienten, maar wordt in deze regeling ook opgenomen dat clienten terecht kunnen bij het Inwonersplein en zich eventueel kunnen wenden tot de Ombudsvrouw Tynaarlo? Wij blijven van mening dat er een mogelijkheid moet zijn dat klachten bij een onafhankelijk iemand moeten kunnen worden neergelegd.
De kadernota en verordening inzake de nieuwe Jeugdwet
Assen en de overige Drentse gemeenten hebben besloten om de transitie Jeugdzorg gezamenlijk op te pakken en in de aanbesteding terug te vallen op de bestaande voorzieningen. Daarmee hou je niet slechts de gevreesde versnippering tegen maar een groot voordeel is dat ook de bestaande kennis en ervaring behouden blijft. Hiermee is een uitgangsituatie gecreëerd voor de ontwikkeling van een eenduidige lange termijnvisie.
Drenthe heeft gekozen voor een eigen aanpak, een overgangsperiode van drie i.p.v. een jaar zoals wettelijk is vereist. Er wordt ingezet op voorlichting, preventie en vroeg-signalering zodat de specialistische zorg wordt teruggedrongen. Centraal staat de vraag van de jongere en zijn naaste omgeving. Het aanbod van jeugdhulp vormt een samenhangende zorgketen waarbij de jongere en zijn omgeving elk moment op basis van zijn vraag op elke plek in de keten in kan stappen. In twee stappen wordt de jongere geholpen. Een prima zaak. We maken hier de kanttekening dat het geen weken mag duren tussen de twee stappen. Veel eerder zien we graag dat de jongere binnen twee weken geholpen wordt. Is dit realistisch en haalbaar, wethouder? We staan te ver van de praktijk om dit goed te kunnen beoordelen maar zien dit graag gerealiseerd worden.
De Drentse aanpak onder de naam Positief Opvoeden Drenthe sluit naadloos aan op de Asser visie van zorg en welzijn. Kinderen, jongeren en hun ouders worden regisseurs van de oplossingen van hun problemen of te wel er wordt een beroep gedaan op eigen kracht van de hulpvrager. Hulp wordt dichtbij georganiseerd en afhankelijk van de vraag integraal opgepakt. Er is sprake van een kind, een gezin en een plan. Niet alle jeugdhulp kan echter lokaal worden opgepakt. I.s.m. andere gemeenten wordt in deze behoefte voorzien. Onduidelijk in de nota is echter de relatie met de informele zorg. Op dit punt schiet de nota tekort. De informele zorg wordt als een belangrijk aandachtspunt benoemd maar een uitwerking hiervan is achterwege gebleven. Wat is hiervan de reden en kunnen wij binnenkort de aanvulling tegemoet zien? Niet alleen is de informele zorg een belangrijke component van de participatiesamenleving maar bovenal is de positionering en statuur van de informele zorg van wezenlijk belang in het zorgnetwerk rondom de jongere. Hier dient snel duidelijkheid in te komen.
Wij vragen ons verder af hoe het informatiesysteem van de cliënt/jongere is georganiseerd. Hier is in de nota geen paragraaf aan gewijd. In een netwerkorganisatie waar diverse instellingen bemoeienissen hebben met de jongere is dit punt van wezenlijk belang. Samenwerking tussen instellingen houdt onder meer in dat je gegevens van cliënten moet kunnen raadplegen en uitwisselen.
Vaststelling bestemmingsplan en beeldwaliteitsplan "Stationsgebied"
In onze bijdrage over dit agendapunt tijdens de opiniërende behandeling hebben wij al aangegeven dat de gevolgde procedure en de gevraagde besluiten op onze instemming kunnen rekenen.
Teleurgesteld zijn we in de reactie van de wethouder op de zorgen die, zowel door ons als door de Fietsersbond, zijn uitgesproken over de intentie om het plein in te richten op basis van het shared space-principe. Onze zorg over dit voornemen is allesbehalve weggenomen. De opvatting, dat fiets- en voetverkeer spontaan op het idee zou komen om uit te kijken en rekening met elkaar te houden, als niet specifiek aangegeven is welke ruimte door welke verkeersgroep gebruikt moet worden, is voor ons niet vanzelfsprekend. Dat de verschillende verkeersdeelnemers al niet in staat of bereid zijn om uit te kijken en rekening met elkaar te houden als één en ander wel duidelijk aangegeven is, heeft daar zeker mee te maken.
Wij staan geheel achter het idee van een fraai entree- en exitplein voor de stad. Wij denken echter ook, dat aan dat idee géén afbreuk hoeft te worden gedaan wanneer wél helder wordt aangegeven waar welke verkeersstroom hoort te zijn. Door een creatief gebruik van kleurschakering en eventueel verschillende materialen kan ook zonder obstakels en hoogteverschillen helder worden aangegeven welke ruimte voor welke weggebruiker is bestemd, zodat een ieders veiligheid gewaarborgd kan worden. Wij dringen hier nogmaals op aan.
De conceptbegroting ISD 2015
Het hoge woord is er inmiddels uit. Voor veel mensen zal er in de toekomst geen betaald werk meer zijn, aldus minister Asscher van Sociale Zaken. Een laatste trend als gevolg van technologische ontwikkeling is de robotisering van de arbeidsmarkt. Robots nemen straks het werk over van de mensen. Eerder zagen we de laatste decennia dat werk zich heeft verplaatst naar de lage lonen landen. Deze ontwikkelingen, die als een doemscenario te schetsen vallen, treffen vooral de lagere inkomens, lees: de lager opgeleiden/ de laaggeletterden. In dit toekomstbeeld zal mede als gevolg van demografische ontwikkelingen de verhouding tussen werkenden en niet-werkenden totaal uit balans raken. Deze onevenwichtigheid treft het solidariteitsbeginsel in het hart van de verzorgingsstaat. De participatiesamenleving is volgens ons slechts de voorbode van wat de burger nog te wachten staat.
De begroting 2015 van Baanzicht staat in het teken van de Participatiewet en de Wet Maatregelen WWB. Binnen de Drentsche Aa gemeenten wordt er gewerkt naar één uitvoeringorganisatie. Ook in de kadernota Participatiewet hebben we hier kennis van genomen. Meer informatie over de uitvoeringsorganisatie kunnen we echter niet ontdekken. Wethouder we zijn dan ook benieuwd hoe die uitvoeringsorganisatie er uitziet of beter gezegd eruit gaat zien, welke stappen er hierin gezet zijn en is het de bedoeling dat dit proces voor 1 januari is afgerond ? Daarnaast vroeg mijn fractie zich af hoe deze nieuwe werkorganisatie zich verhoudt tot Werkpunt.
Baanzicht stelt ondermeer bij instroombeperking als doel om € 8 mln. te besparen op uitkeringskosten. Waar is dit bedrag op gebaseerd? Wellicht op historische gegevens? Wethouder kunt u dit bedrag onderbouwen. Ook het verzoek wethouder om het bedrag van € 7 mln besparing op uitkeringskosten bij uitstroombevordering toe te lichten. We vroegen ons ook verder af of het toe leiden van klanten naar school thuishoort onder uitstroombevordering. Immers de klant die naar school gaat blijft toch in de uitkering zitten en is er geen sprake van een verdienmodel?
Er wordt blijvend in personeel geïnvesteerd. Medewerkers zijn flexibel, werken efficiënt en resultaatgericht. Waarvan hulde. Desondanks bereiken ons signalen dat aanbiedingen vanuit Baanzicht soms weinig rekenschap houdt met de persoonlijke achtergronden (voorgeschiedenis) van klanten. Wethouder we zijn benieuwd of deze signalen ook Baanzicht bereiken. En tenslotte vroegen wij ons af of Baanzicht periodiek een klanttevredenheidonderzoek onder haar klant werkzoekenden verricht.