Assen en TT, to be or not to be?


Onze trots, het circuit, heeft al jaren te maken met hogere kosten en teruglopende bezoekersaantallen. Het TT-festival in de binnenstad is al jaren een financieel zorgenkindje. Geen organisatie kan er droog brood verdienen.

Het ei van Columbus is nu volgens het bestuur van de stad samenwerken onder het motto groot, groter, grootst. Veel meer geld, 1.2 miljoen en veel meer, een ½ miljoen bezoekers aan het festival in de binnenstad. Behalve dat we als goede Hollanders natuurlijk direct roepen: wie gaat dat betalen en waar laten we al die mensen? zijn er een aantal andere vragen interessant.
Betekent meer bezoekers aan de binnenstad vollere tribunes? Is de TT-nacht, in de toekomst 4 nachten, een festival of motorfeest? Willen we een feest binnen hekken? Is er draagvlak binnen de Asser middenstand en horeca?

Natuurlijk is het stellen van vragen gemakkelijker dan het geven van de oplossingen.
Belangrijk is dat het DNA van de motorsport weer voelbaar wordt in de stad. Als wij het in mogen vullen zijn straten, wegen en pleinen zijn niet langer verboden gebied voor motoren. Lekker weer brommers kieken. Stuntteams of ander gemotoriseerd vermaak komt terug. Een motorvillage in een deel van de binnenstad met motor- en circuitpromo.

Mogelijkheden voldoende wat ons betreft en niet alleen in de TT-week. Assen ademt 52 weken per jaar motorsport. Hiervoor wordt een plan gemaakt om dit deel van citymarketing en citypromotion uit te werken. Assen is meer  dan de Kolk en het museum. Maar behalve in de VVV is er in de gehele stad niets te vinden dat er op wijst dat Assen een rijke motorsporthistorie heeft, ja zelfs wereldkampioen heeft voortgebracht. Assen trots op circuit is het motto.

Groter, duurder en deels binnen hekken is de toekomst van het festival. En of de Asser middenstand en horeca maar even wil meebetalen. Een rondje door de stad levert weinig enthousiasme op. Los hiervan is de vraag of dit de oplossing is voor teruglopende bezoekers/inkomsten voor het circuit.
Moeten we niet eens denken of we circuit niet een beter verdienmodel gunnen in plaats van ze met allerlei beperkingen op tal van terreinen te confronteren en daarmee zachtjes de strop aantrekken.
Concerten, dance- of andere festivals kunnen zonder moeite gerealiseerd worden als we even niet zeuren over geluid. Het motorsportmuseum en café, de ontmoetingsplaats voor alles op wielen staat in Assen op het circuit. TT-world krijgt een nieuwe kans.

Is een festival met een ½ miljoen bezoekers haalbaar? Ambitie is goed maar is dit realistisch.
Niet als hiervoor hekken om de binnenstad moeten worden geplaatst, compleet met fouilleren, dit om de zogenaamde veiligheid te dienen. Zeg eerlijk er wordt teveel drank meegenomen.
Niet als hiervoor de middenstand en horeca veel meer geld op tafel moeten leggen. In deze tijd van teruglopende omzetten bijna een onfatsoenlijke vraag en veel vrienden maak je er niet mee.
Niet als door uitsluitend ambitie het realisme  uit het oog wordt verloren. Willen we niet te veel, te snel, te groot, te duur.

De aanzet tot samenwerken tussen circuit, gemeente, provincie, MKB en horeca is een goede start. Nu even een aantal partners iets door de strot duwen gaat niet werken. Werken aan draagvlak bij partners en inwoners van Assen vraagt soms een iets langere adem en strategie.
College er is een begin gemaakt. De neuzen staan in dezelfde richting maar het is nog broos en onaf. Koester dit in plaats van te forceren. Bouwen aan relaties, de stad en evenementen. Bouwen aan een stabiele toekomst voor het circuit. Zo staat het in uw eigen collegeprogramma en niet anders. Op ons kunt u dan rekenen.

Namens de Stadspartij PLOP, Ruud Wiersema

(Raadsvergadering 17 oktober 2013)

Ook een  voor Assen?